Mi switi sranan.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Celine Kersten - WaarBenJij.nu Mi switi sranan.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Celine Kersten - WaarBenJij.nu

Mi switi sranan..

Door: Celine Kersten

Blijf op de hoogte en volg Celine

01 April 2011 | Suriname, Paramaribo

Lieve bakra's

Zo! We zitten nu over de helft van de tijd! Vanaf word het gewoon al aftellen. Zo gek is dat.
Het gaat veels te snel! Ik ben wel een Hollander, maar dit hou ik ook niet bij hoor. Voor je het weet sta ik weer op schiphol.

Het onderzoek loopt eigenlijk redelijk voorspoedig. We zitten elke dag aan het onderzoek, en doen er dan 2 a 3 keer per week interviews bij. We hebben nu 30 interviews in de 2 wijken in Paramaribo gedaan.
Het plan is om dan over 2 weken 5 dagen het binnenland in te gaan, Bronsweg, om daar de overige 20 interviews te doen.
Programma van RTL5 'echte meisjes in de jungle' hahahaha, wat nou echte meisjes in de jungle. Wij zijn echte meisjes in de jungle! Dat is het verschil tussen show ponies en werkpaarden, al zeg ik het zelf.

Het is erg indrukwekkend nog steeds. Als we door de wijk lopen komt iedereen naar buiten, de kinderen zwaaien en dagen ons uit.
Wat een geweldige tijd hebben we met de marronvrouwen. Heel gastvrij en open voor het interview. Je komt van alles te weten over de cultuur en hun dagelijks leven.
Het is heel erg, maar sommige mensen willen zo graag mee doen met ons onderzoek, omdat ze denken dat wij ze dan een stenen huis kunnen geven.
Het blijft moeilijk,maar dit houd stand, en dingen houden niet voor niets stand. Aan alles zitten twee kanten.

Een klein jongetje in het dorp riep ons na: "Hee lekkere bakra's!", en dan bedenk ik me maar dat de kinderen hier zo worden opgevoed. Maar ik moet zeggen dat ik me hier af en toe echt een zeldzaam dier voel. Om de 10 meter nageroepen of gefloten op straat. Eigenlijk moet ik eens bijhouden wat er allemaal tegen ons gezegd word..
Je merkt dat vrouwen hier echt veel minder te zeggen hebben dan mannen. Zelfs bij de douane om mn pakket op te halen wordt er geflirt. De dingen die dan tegen me gezegd worden ga ik hier niet neerzetten, maarja je kan er ook niets over zeggen.

We zijn naar een kerkdienst geweest van een pinkstergemeente. Mensen liepen onder de dienst af en aan. We werden midden in de dienst welkom geheten en gezegend met liedje die iedereen mee zong. Daarna kwam de hele zaal ons handjes geven. Het was erg ontroerend. En geweldig om te zien hoe mensen zich inleefden in de muziek. Maar na 3.5 uur zitten, en een preek van 1.5 uur was ik er behoorlijk klaar mee..

Christels familie is hier heen gekomen, haar moeder, broer en neef.
Erg gezellig, en leuk dat ze er zijn!
Die dag was ook het Holy Phagwa feest, van de hindoestanen. Dit feest is een combinatie van een lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een Nieuwjaarsfeest. Iedereen zat onder de gekleurde poeder en wij ook. Was ontzettend leuk, house en traditionele muziek.
Alleen om de poeder van onze huid af te krijgen.. nou we hebben op elkaar staan schrobben alsof we de auto aan het wassen waren. Holy Shit.

23 maar zijn we op dolfijnen tour geweest, met Christels familie. Was heerlijk weer. Eerst op de boot een tijdje gezocht naar de dolfijnen. Eenmaal gevonden waren we met 3 andere touristenboten, daardoor waren ze moeilijk te zien.
Wij hadden gehoord van een tvprogramma dat je lawaai moest maken, dat de dolfijnen daar speels van worden. Dus dit deden wij, met veel plezier. Toen ging er in een andere boot en tourist klagen haha. Toen de andere boten het hadden opgegeven gingen wij door met lawaai maken en flipper zingen. De dolfijnen kwamen heel dichtbij en gingen ons echt kunstjes laten zien! Het was echt onbeschrijfelijk, die beestjes waren echt aan het spelen met onze boot, zo leuk om te zien.
Ook zijn we met die tour over fort Nieuw Amsterdam gelopen. Geweldig mooi, en een super interessante geschiedenis, wat schepen en slaven betreft. We hadden ook een geweldige tourgids die er zelf veel plezier in had.
Ook zijn we over de plantage Rust en Werk gelopen. Hier hebben we kleine kaaimannen en schildpadden gezien, en zelfs een vastgehouden. Onderweg veel verse vruchten mogen eten, en gezien hoe garnalen traditioneel gedroogd werden. Was allemaal erg geweldig.

Om mijn Surinaams geluk nog wat langer vast te houden zijn we dat weekend ook naar het Matapica schildpaddenstrand geweest. Dean ging zelf mee als tourgids. Onze hangmatten ingepakt, waren we goed voorbereid op deze 'zware' trip.
Weer op de boot richting de oude Johanna en Margaretha plantage, om daar te ontbijten en het grootste knaagdier van Zuid Amerika aan mn vingers te laten zuigen; de Capibara. Het was een baby, maar super schattig. De rest vond er niet zo veel aan, maar was helemaal in de ban van het dier. Die neem ik dus mooi mee naar huis.
Op de plantage in kleinere bootjes gestapt, om vervolgens door de zwampen (moerassen) te varen. Was echt prachtig. In de boot zat ik naast een afgestudeerde kok, die me onderweg vertelde op welke manieren ik kaaiman kon klaarmaken; Gekookte kaaiman, gebakken kaaiman, gestoofde kaaiman gefrituurde kaaiman, gegrilde kaaiman. Ondertussen heel bewust van het feit dat er overal langs en onder ons kaaimannen in het water lagen. Aangekomen op het Matapica strand leek het wel een soort van woestijn. Zwemmen in de oceaan mocht niet, want er zitten allemaal pijlstaartroggen (Die steve Irwin vermoord heeft).
Het begon hard te regenen en Christel en ik wilden spontaan doen, en gingen over het strand rennen in bikini. Ik kon de gezichten van die mensen aflezen; die hollanders..
Daarna een wandeling over het strand gemaakt, met aan de andere kant het moeras. Overal lagen dooie uitgedroogd vissen en krabbetjes.
S' avonds met een gids het strand op gegaan om schildpadden te zoeken. We mochten niet flitsen met onze camera's, en het was pikdonker dus we zagen helemaal niets. Natuurlijk is mijn naam Celine ik kan ik geen 50 meter over een donker strand lopen zonder over een dooie vis te struikelen.
Ik ga niet uitweiden over hoe vaak dat is gebeurd in de wandeling van ongeveer 4 km. We zagen een schildpad, die de zandheuvel niet op kon komen, en toen terug de zee in huppelde op z'n schildpads. Was echt schattig. Toen kwamen we bij een tweede schildpad, deze was echt eieren aan het leggen!
Het was een soepschildpad, die leggen tussen de 130 en 150 eieren. Ze was wel even bezig dus. Maar het was geweldig om te zien hoe dat het gat had uitgegraven, hoe ze de eieren legde en het gat weer dicht groef. Dit proces duurde iets meer dan een uur. Ik heb het hele uur met al mijn aandacht en bewondering gekeken. Hoe zeldzaam en bijzonder is zoiets! Echt gewoon prachtig en onbeschrijfelijk. S'nachts in een wankel houten stapelbedje geslapen. Ik kan zeggen, die dag erna lag mijn hangmat beter. Daar hebben we ook de hele dag in gelegen, alleen maar relaxed gedaan. Was erg vermoeiend, dat hangmatteren. Die middag dezelfde reis terug gemaakt.

Wat betreft het missen van Nederland. Niet echt sprake van. Ik voel me meer thuis bij de Surinamers dan bij Nederlanders, kan ik wel eerlijk zeggen. Je hoeft jezelf minder te verantwoorden, en er word minder van je gevraagd. Het is relaxter, maar ook niet extreem.
Af en toe voel ik me wel alleen en mis ik mn vrienden en familie. Maar het zou niet goed zijn als dat niet zo was. Ik ben al een paar keer hard tegen mezelf aan gelopen.
Dat is hier alleen even heel vervelend, maar uiteindelijk alleen maar goed en ik ben dankbaar, dankbaar voor deze mogelijkheid hier.

Deze woensdag zijn we naar Paramaribo Zoo geweest. Was wel klein, maar viel best mee. Ik verwachte een mooie gestroomlijnde slanke, snelle en indrukwekkende jaguar te zien. Toen dat beest ging lopen viel het toch tegen! Zo! Hij was dik, fatsig, had vetrollen en was sloom en lui. Wat een tegenvaller! Ook grappig; we zaten naar de apen te kijken totdat we zagen dat er ook gewoon wilde apen in de bomen naast ons slingerde! Heel gaaf.

Ik ben ondertussen heel goed geworden in Salsa dansen! Dinsdag onze dans examens gehad en vanavond krijg ik mijn cijfers en diploma. Leuk hoor, maar we gaan niet door. De charme is er af, nu het niet typisch Surinaams Zuid Amerikaans blijkt te zijn.

Ik hoop dat ik de komende maand genoeg tijd heb om al mijn plannen uit te voeren! Ondertussen zijn dat nog maar 40 dagen..

Lieve bakraatjes, ik ga nu mijn Surinaamse ovenschotel maken. Tot over 40 dagen! Dan vieren we een Surinaams feestje!

Dikke bosi en brasa voor iedereen!

  • 01 April 2011 - 21:34

    Yvette:

    Heey Cee :D

    Je hebt weer veel beleefd zeg, vind het leuk om je verhalen te lezen en leuke foto's zitten erbij :D Nou geniet nog maar van je 40 dagen voor je het weet is het alweer voorbij. O'j neem je voor mij ook zo'n sabbelende capibara mee:P haha

    xx Yvette

  • 02 April 2011 - 15:47

    Mama:

    leuk om je verslag weer te lezen, had het er net nog met papa over wat een voorrecht het is dat je dit allemaal mee kan maken.
    belangrijk om ervan te genieten voordat je weer naar het stresserige nederland komt.

  • 02 April 2011 - 22:28

    Elly:

    Dag Celine,

    Tja een echt Celine verhaal vol liefde voor de dieren! Ik heb er van genoten. Dat zijn dan ook de leuke dingen van zo'n stage. je zult het nooit vergeten. Ik ben best jaloers op je dat je zo dicht bij "wilde" dolfijnen bent geweest!

    Nog even genieten dan maar.

    hartegroet,elly

  • 06 April 2011 - 19:12

    Takketante:

    Hoi Cee, je maakt wel ontzettend leuke dingen mee. Heb je ook een kaaiman vastgehouden? Dat zou wel heel stoer zijn! Dan ben je inderdaad een echt meisje in de jungle! Ik hoorde van je moeder dat je gewond was aan je voet! Ik hoop dat het geen belemmering is voor je verdere activiteiten. Trouwens, nog heel erg bedankt voor je lieve kaart! Hij staat naast je bootje met de boeddha! Meisje, geniet nog maar lekker en een dikke knuf van mij!

  • 09 April 2011 - 08:56

    Martijntjooh!!:

    hee baby fantastisch verhaal wederom leuk dat j dit allemaal meemaakt, stressen is lekker man !!dikke koes van mij

  • 09 April 2011 - 18:47

    Ingrid:

    Hallo Celientje!
    Hiernaast is nu een feestje aan de gang. Hoera, je mama is 50 jaar geworden. Gefeliciteerd!
    Ik vind je foto´s prachtig! Die lieve kleine van foto nr. 917....neem die maar mee! Heeft hier wellicht een beter leven. Aandoenlijke foto! Je staat er zo mooi op!
    Het allerbeste wens ik jou voor de laatste 32 dagen in Suriname. Lieve groetjes van de enige echte buuf!

  • 20 April 2011 - 14:16

    Anna:

    Hoi Celine,
    Weer een boeiend verslag zeg. Ik geniet van je verhalen en verheug me enorm op m,n aanstaande vakantie in Suriname. Ik ben heel blij dat jullie toch wel vlug je draai in Suriname gevonden hebben en dit projekt met de Marron vrouwen doen. Stel het heel erg op prijs. Blijf genieten de resterende dagen in Suriname en wij zien jullie voor je naar Nederland vertrekt (hoop niet dat het tegenvalt) nog in Suriname.
    Tot gauw alvast bosie,s en brasa,s uit Soest

  • 20 April 2011 - 15:34

    Hoi Celine:

    Zo en dan surf ik es ff langs je verslag en mooie foto's. Je maakt me wel erg nieuwsgierig naar het uiteindelijk resultaat waarvoor je naar dat mooie land bent gegaan. Dat word zeker een moeilijke opgave als ik lees dat het afnemen van interviews eigenlijk wel wat tegen viel. Zo te zien zijn niet alleen de mensen erg vriendelijk, maar de dieren zijn ook gek met je. O ja, wanneer je terugkomt moet je zelf 2 palmbomen meenemen voor je hangmat .... er is nog plek in jullie achtertuin, hihi. Veel fun. Groetjes, Alex

  • 27 April 2011 - 07:57

    Ingrid:

    Hallo Celine.

    Wang swit friyari dei.
    Mie winsi yu wang switi dei nanga bung foer yari ete.
    Groetjes, Ingrid.

  • 27 April 2011 - 18:34

    Fia En Martin:

    he Celine VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE JA, JA 21 STE VERJAARDAG. Je keek er al zo naar uit toen wij er waren , en is de surinaamse taart nog gelukt? Of hebben je het in de stad laten maken? Wij wensen je een super dag, bijzonder zo ver van je familie jarigzijn! Maar ik denk dat na 3 maanden christel en coralie wel alszusjes voelen. Geniet nog even daar.liefs Martin Fia en natuurlijk ook van Wouter

  • 27 April 2011 - 21:53

    Anna En Wim:

    Lieve Celine,

    VAN HARTE GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!!!!
    Fijne dag in Suriname met heel veel
    lekker eten toegewenst. Laat je flink verwennen en tot gauw in Suriname.
    Over 1,5 week zijn we er ook.
    groetjes en geniet van je dag,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Celine

Actief sinds 14 Sept. 2010
Verslag gelezen: 1011
Totaal aantal bezoekers 29563

Voorgaande reizen:

11 Februari 2011 - 11 Mei 2011

Celine in Suriname

Landen bezocht: