Back to basic met Celine - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Celine Kersten - WaarBenJij.nu Back to basic met Celine - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Celine Kersten - WaarBenJij.nu

Back to basic met Celine

Door: Celine Kersten

Blijf op de hoogte en volg Celine

16 Februari 2011 | Suriname, Paramaribo

Muggenbulten update:
1e verslag: geen
2e verslag: 8
Dit verslag: 19
Voor de muggen is het feest op Celine.

Ik kan wel zeggen dat ik me redelijk snel aanpas aan mijn omgeving.
Ik voel me behoorlijk lui.

We hebben zondag fietsen gekregen van Loes, onze huisbaas. Ze is heel druk bezig geweest om ze te maken, echt heel lief.
Sindsdien fietsen we overal een beetje heen, om de stad te verkennen. Het is nog steeds echt lastig, met het kijken in het verkeer, en het links rijden. We moeten ook echt oppassen, want ze rijden hier echt als gekken soms.
Na 1 dag te fietsen dachten we dat we de stad hadden gezien, tot we de volgende dag in de binnenstad kwamen.. wat een gekkenhuis! Ik kijk mijn ogen uit. Nu zo op onze 5e dag hebben we het nog niet helemaal gezien, maar dat komt morgen.

De supermarkten zijn vaak donkere hutjes,
In de supermarkten vallen de prijzen op zich best tegen. Het is misschien wel wat goedkoper, maar veel zal het niet schelen. Maar uit eten blijft ontzettend goedkoop, ik heb eergisteren een 2 persoons bord rijst met gegrilde kip op met drank voor 3 euro. En het kan nog goedkoper.

Mijn haar pluist, ploos en pluisde als een malle.
Thuis heb ik altijd spul voor in me haar, speciaal voor krullen. Dat koop ik bij de neten. En dat was ik nu dus vergeten mee te nemen. Nou maandag vond ik een winkel, waar ik het eindelijk kon kopen. Ik denk dat ik nog nooit zo blij ben geweest met een potje haarspul (jammer dattie dan toch 5 euro is) Maar zo zie je ook maar, spullen zeggen zo weinig. En als je het wel hebt, is het weer zo vanzelfsprekend. Best jammer eigenlijk, dat materialisme.

Eergisteren was het valentijn. Dat is hier ook big thing. Maar hier is het toch wel anders dan in Nederland. Onze taxichauffeur vertelde ons dat het niet puur gaat om geliefden, maar ook om de familie. Zo had hij een mok voor zijn oma met oma I love you. Wat een verschil met Nederland.

Dean belde of we mee wilden op een niet-tour. Hij organiseert naast woningen ook tours. Maar dit was geen tour, dit was een kleine vakantie voor hem, en een brief.
We wisten de details niet van de trip, dus dat was voor mij echt lastig, want Dean zijn accent is niet te verstaan aan de telefoon, en ik weet niet waar ik aan toe ben. Goeie oefening voor mij. Celine, nu mag je het loslaten. Het komt wel goed.

Het plan was; smorgen om 9 uur opgehaald te worden, dan te rijden naar de surinamerivier, om daar te gaan varen, te overnachten op een plantage in de jungle en de volgende dag weer terug te varen.
Met een vriend van Dean, Juslin (die niet kon zwemmen) en nog 2 Nederlandse meiden.

Niet compleet onverwacht liep het helemaal anders. We werden wat later opgehaald, ze moesten met een huge boot achter de auto (ZONDER AIRCO) nog vanalles ophalen. Ik dreef ongeveer de auto uit van de hitte.
Ongeveer rond half 12 kwamen we aan in Paranam bij de rivier. Ik keek echt mijn ogen uit. Ik had de surinamerivier op tv gezien, maar het was in het echt zoo veel mooier en zoo groot.
Het beeld overweldigde me echt.

Eenmaal in de boot was het zooo heerlijk. De zon scheen hard, het water was heerlijk, en het pure ongerepte oerwoud om me heen maakte mijn hele week al goed.
De natuur in Nederland is gewoon geen echte natuur.
Nothing beats the rimboe.

We zijn even gestopt om een duik te nemen, want de zon was ontzettend fel. Het water was echt heerlijk, wel harde stroming, goed voor de buikspieren..

We kwamen langs een brug die stuk was, die was gewoon naar beneden gevallen.
Ze vertelden ons dat een boot tegen die brug aan was gevaren een week voor de opening van de brug. Dat was 2 jaar geleden, en die brug is nooit meer gemaakt, er gaan nu pondjes heen en weer. Over cultuurverschil gesproken.

We kwamen aan op een goudkleurig strandje, met een open soort van schuur, waar we de hangmatten ophingen. We hebben geholpen met het surinaams koken, en daarna de hele avond alleen maar gechilled met vrienden van Dean. Ik heb het erg leuk gehad, ik kon erg lachen om die mannen, en die geweldige surinaamse accenten. We zijn rond 11 uur maar gaan slapen, in de hangmatten.
Het duurde lang voordat ik in slaap viel, en ik werd vaak wakker van blaffende honden, of een flinke golf die op het strand sloeg.
En als ik even wat probeerde te draaien, beukte ik al tegen een hangmat naast me.
Dus echt lekker geslapen heb ik niet, maar niemand neemt het wakker worden met een opkomende zon aan de overkant van de surinamerivier van me af! Dat was werkelijk onbetaalbaar, en ik geloof nog steeds niet dat ik dat werkelijk meegemaakt heb.

We hebben eigenlijk de hele dag gelegen in de hangmatten, beetje wegdommelen, beetje koken, eten, stukje varen en zwemmen. En om 6 uur 's avonds waren we weer terug. Ik voel me haast schuldig dat ik me nu nog steeds erg moe en futloos voel.

Verbrand ben ik trouwens wel, maar het valt nog mee, als ik denk aan die zon, die voelde alsof hij mn organen zelf aan het verbranden was.

Nou, dit was weer even een update, hoop dat het nog niet saai is om te lezen.
Morgen een nieuwe dag in het hier zo zonnige Paramaribo (het weerbericht die hier op de site staat klopt niet, want het regent amper!)

De foto's zijn echt de moeite waard, en ik zou het leuk vinden als jullie een reactie schrijven!



  • 17 Februari 2011 - 08:23

    Floris:

    Coole foto's, nichtje!
    Het ziet er naar uit dat je lekker van je tijd aan het genieten bent...

    Ga zo door!

    Groetjes

  • 17 Februari 2011 - 10:36

    Tessa:

    Ziet er goed uit! Alles klinkt ook heel tof, behalve de muggen dan.

    Wanneer ga je nou echt aan de slag daar?

    Blijf genieten!

    Liefs

  • 17 Februari 2011 - 10:36

    Yvette:

    Leuke foto's hoor :) Ik ben jaloers op het weer, wil ook zomer en in de zon zitten :P En ik vind je verhaal ook erg leuk om te lezen, helemaal niet saai hoor. Lijkt me een geweldige ervaring om zo in een hangmatje aan de rivier te slapen en natuurlijk om in een boot over die rivier te varen tussen de jungle. Heb je al aparte beesten gezien daar?

    xx Yvette

  • 17 Februari 2011 - 13:32

    Celine Kersten:

    Heyy,

    We gaan vanaf maandag echt aan het werk, maar moet eerlijk zeggen dat ik daar nog weinig over na heb gedacht.

    En ik heb best wel veel gekke beesten gezien al, maar in het binnenland viel het nog mee. We hebben wel snachts nog wel de apen hard horen brullen, en een rat gezien. En een grote groene hagedis. Verder veel mooie vogels, hele grote vlinders enzo

  • 17 Februari 2011 - 19:31

    Mam:

    Wat een prachtige foto's en wat fijn dat jullie een weekje de tijd hebben om te acclimatiseren. lekker genieten en aanpassen aan de surinaamse cultuur. Veel plezier! xxx

  • 18 Februari 2011 - 10:33

    Ria:

    Wat leuk om te lezen maar ook die videoos en zo te zien hoe jullie wonen en in de hangmat schommelen.
    Hoorde ik nu de regen op de achtergrond bij dat filmpje in t thuis?

  • 18 Februari 2011 - 13:12

    Celine:

    Ja klopt! Het is hier nu net regentijd, en we hebben er dagen tussen zitten, dat het ineens keihard begint te stormen. Dat was zo'n storm, en dan loopt letterlijk heel de straat vol met water tot over je enkels

  • 20 Februari 2011 - 11:23

    Floor:

    Hee meis!

    Leuk in te lezen! Lekker genieten en lekker laten gaan dat haar! Hoe gaat het met het kweken van je billen?;-) haha

    Xx

  • 22 Februari 2011 - 11:41

    Siebe Martijnm:

    heeeej lieve celine wat leuk allemaal om dit te lezen vind het heel stoer van je dat je dit doet !!
    FF drie dingen
    1. wie is wim
    2. aub niet zo een mee terug voor liselotte
    3. hebben ze daar ook topples stranden?
    -a zo ja- zou je daar eens willen filmen
    -b zo niet -vraag aan je reisgenootjes of ze er een willen beginnen
    Allerknapste cee ik ga je volguh!!!
    koes martijn

  • 22 Februari 2011 - 19:12

    Lysanne:

    Hay! Pff heerlijk was ik maar in Suriname nu met 30 graden, in een hangmat waaa! Je weet hoe jaloers ik was toen je wegging... nou, nu ben ik het 20000x zo erg. En trek je niks aan van Martijn hoor, je moet je beloftes wel nakomen hahaha! xxx jezusje loves you!

  • 25 Februari 2011 - 11:21

    Takketante:

    Wat een luizenleventje heb jij! Eigenlijk meer een muggenleventje, volgens je moeder. Wat die warmte betreft, dat lijkt me niet echt super, maar daar zijn dan weer hangmatjes voor! Alleen een beetje jammer dat je ook nog moet werken. Ik heb nog niet eerder op je blog gereageerd, want zoals je weet, ben ik een digibeet. Ik had je link gekopieerd naar de Google balk, maar op de ene of andere manier moest ik een wachtwoord intypen. Nu ben ik bij je moeder en ik weet nu hoe ik het moet doen. Liefje, geniet maar van deze unieke ervaring! Knufs takketante

  • 25 Februari 2011 - 11:29

    Takketante:

    P.S.: gelukkig ken ik geen Siebe Martijn, ik hoor er niet bij!

  • 28 Februari 2011 - 18:53

    He Ce:

    Wat super als ik jou zie in die hangmat en lekker bij de rivier.

    Hoe is ie nu??????????????

    Wij komen net terug van de sneeuw en wel grappig dan om jou verhaal te lezen en je foto's te zien.
    Lekker genieten hoorrrr

    Knuf van je allerliefste tante haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Celine

Actief sinds 14 Sept. 2010
Verslag gelezen: 935
Totaal aantal bezoekers 29617

Voorgaande reizen:

11 Februari 2011 - 11 Mei 2011

Celine in Suriname

Landen bezocht: